Hoe je met ademhalingsoefeningen invloed hebt op je gevoel

Ademen. We doen het onbewust en zonder bij na te denken. Maar wat als je bewust met je ademhaling aan de slag gaat, en je specifieke ademhalingstechnieken leert toepassen? Dan zul je merken dat je ademhaling sterk verbonden is met je gevoel en vitaliteit. Met ademhalingsoefeningen kun je bijvoorbeeld stress verminderen. Maar het is ook een krachtige methode om erachter te komen wat je voelt, wat er in je leeft.

Situaties waarbij ademhalingsoefeningen helpen

Je ervaart stress

Je voelt iets, maar weet niet wat

Je wilt onverwerkte emoties een plek geven

Je wilt over stressverlagende technieken beschikken

Hoe werkt onze ademhaling eigenlijk?

Een stukje biologie. Ons lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen functioneren. Die zuurstof halen we uit de lucht door in te ademen. In de longen wordt de zuurstof afgegeven aan het bloed, waarna het zijn weg vindt naar onze cellen. Zonder zuurstof geen cellen, en dus geen leven. Bij het uitademen blazen we, via onze mond of neus, koolstofdioxide uit.

Er zijn verschillende ademhalingstechnieken. Zo heb je vast wel eens gehoord van buikademhaling en borstademhaling. Onze ‘normale’ onbewuste ademhalingstechniek is een combinatie van beide.

Relatie tussen ademhaling en emoties

‘Met ingehouden adem toekijken’ of ‘stikken van woede’ en ‘een zucht van verlichting slaken’. Dat ademhaling in relatie staat tot onze emoties en stress komt niet alleen tot uiting in onze taal, maar is ook wetenschappelijk bewezen. Ons lichaam verbindt ademhaling en emoties automatisch. Maar door onze ademhalingstechniek bewust te veranderen kunnen we invloed uitoefenen op dit automatische proces. En dus op hoe we ons voelen.

Voorbeeld: stress!
Stel: je bent gestrest. Je voelt je hart sneller kloppen en je gaat sneller ademen vanuit je borst. Je lichaam maakt zich vanuit zijn oerinstinct klaar voor fysieke actie. Je bent klaar om te vluchten, te strijden! Maar wat als er niets fysieks te doen valt aan de situatie? En je juist baat hebt bij kalmte, zodat je helder kunt nadenken. Op zo’n moment heb je baat bij ademhalingstechnieken. Jij kunt namelijk zelf je stressniveau verlagen door je ademhaling aan te passen. Wij helpen je graag aan ademhalingstechnieken die je elke dag en op elk moment kunt inzetten tijdens stressvolle situaties.

Aan de slag met ademhalingstechnieken

In verschillende trainingen en therapieën die wij geven, speelt ademhaling een belangrijke rol. We leren je specifieke ademhalingsoefeningen aan. Stap 1 is je huidige ademhaling analyseren. Adem je snel en kort of langzaam en diep. Hoog via de borstademhaling of juist laag via de buik. Wat voel je? Waar denk je aan? Niets is gek en niets is verkeerd. Laat je ademhaling, gedachten en gevoel zijn zoals ze zijn. Daarna gaan we aan de slag met de ademhalingstechniek die past bij het doel dat je hebt.

Krachtig instrument, ook voor verwerking

Met de juiste ademhalingstechnieken beschik je ook over een krachtig middel om verdrongen emoties te verwerken. Door specifiek te ademen kun je dat wat verdrongen is terug in je bewustzijn brengen, om vervolgens de onverwerkte emoties uit te werken en een plek te geven. Een verdiepende en intense methode.

Trainingen waarin wij ademhalingsoefeningen toepassen

In veel van onze trainingen en therapieën werken we aan ademhalingstechnieken. Zowel individueel als in groepsverband. Klik hieronder voor informatie over trainingen en therapieën waarbij we ademhalingsoefeningen doen.

individueel
relatie
mindful bewegen
meerdaagse training
mannenwerk
vrouwengroep
ademen